C1 Alpien

C1 Alpiene beginnerscursus

Heb jij het sportklimmen ook gezien? Of ben jij gewoon benieuwd wat het alpiene klimmen te bieden heeft? Wil jij ook genieten van het prachtige uitzicht en de natuur in de Alpen of de grote kick als je zo’n machtige berg beklommen hebt? Dan is een alpiene cursus iets voor jou! De C1 alpiene beginnerscursus is bedoeld voor iedereen die nog geen of weinig ervaring heeft met alpien klimmen. Je zult heel veel ervaring opdoen in het maken van gletschertochten en het basis rots terrein. Uiteindelijk doel is natuurlijk om je klaar te stomen om de gemakkelijke Alpentoppen veilig te kunnen bedwingen.

De Cursus

Samen met 9 andere studenten zul je onder leiding van 3 instructeurs en of gidsen mooie tochten maken in een gletscherrijk gebied in de Alpen. Op een intensieve manier komen alle alpiene basistechnieken aan de orde tijdens oefeningen en tochten. Je wordt vertrouwd gemaakt met verschillende voortbewegingstechnieken in zowel rots als sneeuw en ijs, touwtechnieken, orientatie en andere alpiene vaardigheden. Dit gebeurt op een manier, die er op gericht is je een stevige basis te geven om eenvoudige tochten in de Alpen te maken. ‘s Avonds is er aandacht voor theorie maar vooral ook gezelligheid in de hut. Je zult ontdekken dat dit geheel een hele bijzondere sfeer met zich meebrengt.

Locatie en Datum

Er worden meerdere C1 cursussen gegeven. De data en locaties zullen dan ook per cursus verschillen, maar zeker in de zomerperiode plaatsvinden. Bij je aanmelding kun je aangeven wanneer je niet op cursus kunt en of je een bepaalde voorkeursdatum hebt. Het is aan te raden om na afloop van je cursus in de Alpen te blijven en zeker de Yetiweek is een goede gelegenheid om de geleerde kennis direct in de praktijk te brengen met andere meer ervaren Yetianen!

Kosten

De cursus kost rond de 750 euro. Van dit bedrag worden alle kosten die je tijdens de cursus maakt betaald. Denk hierbij aan je eigen overnachting in de hut en de kosten voor de instructeurs en/of gidsen die je cursus leiden. De reis naar de Alpen toe regel en betaal je zelf. De betaling zal in delen geschieden.

Materiaal

Bijna al het materiaal wat je nodig hebt (denk aan oa. touwen, stijgijzers, helm, pickel) kan kosteloos bij Yeti geleend worden. Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat je goede schoenen (C/D, liever D) nodig zult hebben. Ga er vanuit dat je hier snel ongeveer 250 euro aan kwijt bent. Je kunt echter ook vaak goede tweede hands D-schoenen aanschaffen voor een stuk lagere prijs. Ook een goede rugzak is een vereiste.

Ingangseisen

Voor de C1 cursus is geen speciale klimvaardigheid vereist. Enige bergwandelervaring is nuttig maar niet vereist. Om de tochten die je gaat maken aan te kunnen is wel een goede conditie vereist. Je zult namelijk hele dagen op pad zijn met een zware rugzak. Daarnaast zul je voor de cursus een aantal touwtechnieken moeten beheersen. Vrees daarvoor niet want die zul je bij Yeti allemaal aangeleerd krijgen lang voordat je op cursus gaat. De laatste ingangseis is dat je student bent en jonger dan 24.

Indeling

Om te testen of jullie dit niveau hebben en om jullie verder voor te bereiden op de cursus organiseert de NSAC een indelingsdag. Zet deze datum zeker in je agenda, want deelname hieraan is verplicht. Wees hier niet bang voor, want als je af en toe hardloopt, over de voorklimcapaciteiten beschikt en mee hebt gedaan aan de voorbereidingsdag/-avond (met de nodige oefening) die Yeti organiseert dan kom je hier zeker doorheen. Na afloop van de indelingsdag zal, als er te veel inschrijvingen zijn, geloot worden onder de geschikte kandidaten. Er bestaat dus een kleine kans dat je wordt uitgeloot, maar het doel van de NSAC is natuurlijk om zoveel mensen een cursus aan te kunnen bieden.

Yeti C1 drie jaar geleden

Drie jaar geleden organiseerde Yeti zelf een C1. De laatste jaren doen we gewoon weer mee met de NSAC. Wel geeft het filmpje wat toen gemaakt is na de Yeti C1 een leuke impressie van hoe het eraan toe gaat bij zo’n cursus.

Aanmelden

Uiteraard wil je je na het lezen van de bovenstaande tekst direct opgeven. Gelukkig kan dat ook! Meer informatie over de cursus en inschrijven kun je doen op de website van de NSAC. Voor vragen, twijfel niet om het bestuur aan te spreken op een van de vele andere Yeti activiteiten.