Zomeralpinisme

Alpiene cursussen

Voor het Alpiene gedeelte van onze sport slaan wij met de andere Studenten Alpen Clubs (SAC’s) de handen in elkaar. Dit gebeurt onder leiding van de Nederlandse Studenten Alpen Club (NSAC). De NSAC organiseert ‘s zomers Alpiene cursussen op drie verschillende niveaus. Met behulp van deze cursussen kun jij ook leren om zelfstandig die machtige alpentoppen te bedwingen. Op ieder niveau zijn de cursussen zeer leerzaam, een leuke uitdaging en zorgen ze vooral voor een fantastische ervaring.

Dus heb jij het sportklimmen ook gezien? Of ben jij gewoon benieuwd wat het Alpiene klimmen te bieden heeft? Wil jij ook genieten van het prachtige uitzicht en de natuur in de Alpen of de grote kick als je zo’n machtige berg beklommen hebt? Dan is een Alpiene cursus iets voor jou! Hieronder staan de verschillende cursussen kort samengevat onder elkaar. Voor meer informatie over de desbetreffende cursus kun je doorklikken.

C1 Alpien

De C1 is de Alpiene beginnerscursus, bedoeld voor iedereen die nog geen of weinig ervaring heeft met Alpien klimmen. Je zult heel veel ervaring opdoen in het maken van gletschertochten en kennismaken met Alpien rotsterrein. Uiteindelijk doel is natuurlijk om je klaar te stomen om de gemakkelijke Alpentoppen veilig te kunnen bedwingen. De cursus duurt 8 dagen en je gaat met maximaal 9 cursisten (studenten) op pad samen met drie instructeurs en/of gidsen. De cursus kost  waarschijnlijk rond de 750 euro all-in. Er is geen speciale klimvaardigheid vereist. Een goede conditie is wel vereist.

C2 Alpien

Het logische vervolg op een beginnerscursus, maar ook voor hen die al buiten de NSAC vergelijkbare cursuservaring hebben opgedaan. Naast een herhaling en bijspijkering van de vaardigheden opgedaan in je beginnerscursus, wordt er veel meer aandacht besteed aan het touwleiden en het maken van toeren. Deze cursus biedt je de mogelijkheid de ervaring op te doen, die noodzakelijk is om een begin te maken met lichte zelfstandige toeren in alpiene rotsterrein. Deze cursus duurt 6 dagen en je gaat met in totaal 6 cursisten op pad samen met drie instructeurs en/of gidsen. De cursus kost waarschijnlijk 725 euro all-in. Om hieraan deel te kunnen nemen moet je naast een goede conditie hebben, zelfstandig outdoor voorklimmer zijn of vergelijkbaar niveau bezitten.

C3 Alpien

Voor gemotiveerde en gevorderde klimmers die na een C2 cursus enkele weken zelfstandig hebben geklommen en beschikken over een uitstekende conditie. Het zelf voorbereiden van tochten en het vervolgens ook zelf voorklimmen daarvan, zal centraal staan in deze cursus. De nadruk in deze cursus zal liggen op het maken van zwaardere (AD) toeren in sneeuw- en ijsterrein. Deze cursus duurt eveneens 6 dagen en je gaat met in totaal 6 cursisten en drie instructeurs en/of gidsen op pad. Deze cursus kost waarschijnlijk rond 760 euro all-in.

C2 Wellnesscursus en C3 Wellnesscursus

Een cursus vanuit een luxe chalet onderaan de lift. Ik dacht het niet! Het wellnessprogramma is het omgekeerde! Voor de extra enthousiaste alpinist orgeniseert de NSAC het wellnessprogramma. Hier zal de focus liggen op zelfstandigheid, snelheid en efficiëntie in wisselend alpien terrein. De cursus bestaat uit een week intensief begeleid alpiene tochten maken en een extra week zelfstandig alpineren met hulp van een instructeur die in het dal blijft. Je zult bij deze cursussen veel touren zelf plannen en organiseren. Na de cursussen kan je dan ook respectievelijk PD+/AD- en AD/AD+-touren maken. Het wellnessprogramma is alleen voor C2 en C3. Echt een aanrader!