Over S.V.A.C. Yeti

Klimmen in Delft

Yeti is een klimvereniging voor studenten. Het voornaamste doel van Yeti is het gezamenlijk beoefenen van de klim- en bergsport. Hiertoe organiseert en coördineert Yeti activiteiten zowel in de Alpen, als in de rotsen van België, Duitsland en Frankrijk, als in de klimhal.

Bekijk hier onze mini-documentaire voor een eerste impressie van wat onze vereniging zoal doet:

Zowel in de zomer als in de winter wordt er een week in de Alpen georganiseerd. Yetianen komen bij elkaar om aldaar samen mooie bergen te beklimmen, via zowel ijs- als rotsroutes, om tour te skiën, om piste te skiën en om watervallen te beklimmen.
Naast Alpien klimmen, doet Yeti ook aan sportklimmen. Ieder jaar worden er 10 tot 15 klimweekenden georganiseerd, in de rotsen van België, Duitsland en Frankrijk.
Verder is er in de kerstvakantie een Zuid-Frankrijkweek, een week sportklimmen op een plek waar het nog mooi weer is, en met de Paasdagen gaan we boulderen in de nabijheid van Parijs.

Tot slot is Yeti ook in de klimhal te vinden. Elke woensdag klimmen we in klimmuur Hollands Spoor en elke vrijdag boulderen we in Revolt.

Naast deze primaire klimactiviteiten biedt Yeti ook een ruim opleidingskader, gericht op zowel veiligheid, als prestatie, als continuïteit. Bij Yeti kun je veilig leren na- en voorklimmen in zowel klimhal als rots. In andere cursussen leer je je klimtechnieken te verbeteren. Tot slot biedt Yeti ook een opleiding om instructeur te worden. Verder werken Yetianen samen aan hun conditie door iedere week in groepsverband te gaan hardlopen en racefietsen. Voor gezelligheid is natuurlijk ook een plaats bij Yeti. Hier wordt invulling aan gegeven door het regelmatig organiseren van borrels en feesten en het bezoeken van feesten van andere studentenklimverenigingen.

Yeti staat niet op zichzelf. Het is aangesloten bij de NSAC, Nederlandse Studenten Alpen Club. Dit is het overkoepelende orgaan van de studentenklimverenigingen in Nederland. De NSAC is een stichting welke zich ten doel stelt werkzaamheden te verrichten in het algemeen belang van de Studenten Alpen Clubs. Wanneer je lid bent van Yeti kun je gebruik maken van de faciliteiten van de NSAC, zoals cursussen. Bovendien kun je activiteiten en evenementen georganiseerd door de NSAC bezoeken.

Yeti is een ondervereniging van de Katholieke Studenten Vereniging Sanctus Virgilius.

Lid worden

Yeti is een ondervereniging van de Delftse studentenvereniging K.S.V. Sanctus Virgilius, beter bekend als Virgiel. Niet iedereen die lid is van Yeti is ook lid van Virgiel. Bij Yeti maken we geen onderscheid tussen deze groepen, iedereen is Yetiaan. Het enige verschil tussen wel en niet Virgiel leden bij Yeti is de inschrijvingsprocedure. Hoe dat werkt vindt je hieronder.

Ik ben lid van Virgiel

Als je lid bent van Virgiel kun je je inschrijven als lid bij Yeti. Dit kan aan het begin van het jaar tijdens de kenningmakingstijd, maar ook gedurende het jaar. Alle Virgilianen worden direct na inschrijving aangenomen als lid van Yeti. Zij moeten daarna nog wel een korte cursus volgens om zelfstandig in de hal te mogen klimmen, de ZIT-cursus.

Virgilianen kunnen zich het hele jaar door inschrijven bij Yeti!

Ik ben/word geen lid van Virgiel

Omdat er naast Virgilianen, ook veel andere enthousiastelingen voor klimmen zijn, is er afgesproken met Virgiel dat Yeti een bepaald percentage niet-Virgilianen mag aannemen als lid. Helaas kunnen we niet iedereen aannemen en moeten we soms een selectie maken uit de inschrijvingen. Daarom is het belangrijk dat je je op tijd inschrijft en in de Owee bij Yeti en langskomt om te vertellen dat je graag lid wilt worden. Op maandag staan wij altijd op de infomarkt en op woensdag op de sportdag. Het bestuur kan je dan verder informeren in hoeverre er nog ruimte is voor nieuwe inschrijvingen.

We vinden het nooit leuk om mensen te moeten teleurstellen en zullen dus ons uiterste best doen om iedereen in te kunnen schrijven. Mocht je aan het begin van het jaar niet ingeschreven kunnen worden of wil je als niet-Virgiliaan gedurende het studiejaar lid worden dan kun je een mailtje sturen naar het bestuur om te informeren naar de mogelijkheden!

Voor meer informatie over inschrijvingen of andere vragen kun je altijd mailen naar de secretaris. (secretaris@yeti.alpenclub.nl)